Liedjes schrijf ik al sinds de middelbare school. Als zangdocent en vakleerkracht op de basisschool heb ik vele liedjes geschreven omdat ik niet altijd de juiste liedjes kon vinden voor mijn lessen. Ik weet nog goed, het eerste lied dat ik op die manier schreef is ‘Het is herfst’ voor groep 4.

Nu, 18 jaar verder, durf ik te zeggen dat ik weet waaraan een goed lied voor de basisschool moet voldoen. Het allerbelangrijkst is dat de kinderen het lied leuk vinden! Dat lijkt een open deur maar er zijn wel degelijk ingrediënten die een lied moet bevatten om dat doel te bereiken. Mijn ervaring is dat vooral swingende liedjes met een verrassende melodielijn en een aansprekende tekst altijd in de roos zijn. Kinderen zijn tot veel meer in staat als ze op deze manier gemotiveerd worden. Immers hoe komt het dat ze bepaalde Top 40 hits feilloos meezingen terwijl de ritmes en de melodielijn soms complex zijn?

Binnen deze succesingrediënten zijn er nog een paar ondersteunende regels. De melodie en de tekst zijn een eenheid, zonder gekke accenten op onjuiste lettergrepen zodat de tekst makkelijk is te onthouden en kinderen niet struikelen over de woorden. Bovendien is de omvang van de melodie van belang; niet te groot zodat kinderen zich veilig voelen om voluit te zingen.

kriebelsAls ik aan een lied begin voor Muzikantine is het onderwerp meestal al bekend. Vanuit het script komt een voorzet waar ik een aantal dagen mee rondloop, te pruttelen zeg maar. Op de fiets of wandelend komen de beste tekstuele ingevingen: leuke woordgrapjes, zinnen die lekker lopen of gewoon een aantal woorden die goed op elkaar rijmen. Vervolgens schrijf ik de tekst langzaam goed uit terwijl ik in gedachten tekeningen in de kantlijn maak. Blijkbaar nodig om tot een resultaat te komen.

Als voldoende tekst af is, kruip ik achter de piano en speel wat akkoorden terwijl ik de tekst oplees. Op die manier ontstaat de melodie eigenlijk vanzelf terwijl ik rekening houd met de succesingrediënten. Op de dictafoon van mijn telefoon neem ik op wat ik heb gemaakt. Soms ben ik nog twee weken bezig met het bijschaven van het lied, ik zing het op de fiets (bijvoorbeeld als ik mijn dochter uit school haal) en speel het elke dag een aantal keer. Zodra ik het mijn huisgenoten hoor zingen of neuriën, weet ik dat het lied weer is geslaagd!

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.